روز حافظ | در حافظه‌ات چقدر «حافظ» حفظی؟
  • کد مطالب: ۱۲۹۲۰۳
  • /
  • ۲۰ مهر‌ماه ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۱

روز حافظ | در حافظه‌ات چقدر «حافظ» حفظی؟

در خانه‌ی بیشتر ما ایرانی‌ها همیشه یک جلد دیوان حافظ را می‌توان یافت و خیلی‌ها در دنیا اشعارش را حفظ هستند.

طیبه ثابت - شاید شما هم این شعر را شنیده باشید: «تنت به ناز طبیبان نیازمند مباد/ وجود نازکت آزرده‌ی گزند مباد// سلامت همه آفاق در سلامت توست/ به هیچ عارضه، شخص تو دردمند مباد»

هیچ می‌دانید این شعر که به صورت یک ضرب‌المثل درآمده است و همه از آن استفاده می‌کنند، سروده‌ی شاعر بزرگ قرن هشتم ایران، حافظ شیرازی، است که امروز در تقویم به نام او نامگذاری شده است؟

من هم به دلیل اینکه سالم و تندرستم و توانستم تابستان را خوب بگذرانم و به سال تحصیلی جدید برسم، خیلی خدا را شکر می‌گویم.

راستی امروز در مدرسه درس ادبیات فارسی داریم و من خیلی خوشحالم. می‌دانید چرا؟ زیرا می‌توانم در کلاس، شعر‌های حافظ را بی‌اشتباه از حفظ بخوانم و معلممان را شاد کنم.

در خانه‌ی بیشتر ما ایرانی‌ها همیشه یک جلد دیوان حافظ را می‌توان یافت. خیلی‌ها در دنیا اشعارش را حفظ هستند و بعضی‌ها بهترین هدیه‌شان به دیگری یک دیوان کوچک حافظ است.

خوب است بدانید حافظ یکی از ارکان شعر فارسی و محبوب‌ترین شاعر در میان فارسی‌زبانان است و دیوان او از پرخواننده‌ترین دیوان‌های شعر و آینه‌ی فرهنگ و تمدن قوم ایرانی به شمار می‌رود.

درباره‌ی زندگی و شعر حافظ، کتاب‌ها و مقاله‌های فراوانی نوشته شده است.

من هم به پیشنهاد مادرم، در تابستان ۲۰ غزل معروف حافظ را حفظ کردم. پس از حفظ شعر‌ها احساس خیلی خوبی پیدا کرده‌ام و جا‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنم.

بگویید ببینم! شما به عنوان یک نوجوان ایرانی، چند غزل از حافظ را از بر هستید؟

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.